Resevillkor



Bra att veta inför resan

Bokning, biljett och betalning
Du bokar din resa via kontoret i Röke eller på vår hemsida. Efter bokning skickas två färdhandlingar med inbetalningskort hem till er. Kontrollera noga att allt på resebeviset stämmer med den bokning du gjort Bokningsavgiften som är 500: - per person - vid teater-, flyg- eller arrangemangsbiljetter kan anmälningsavgiften höjas - betalas senast tio dagar efter faktureringsdatum. Detta är en förskottsbetalning som räknas av från resans pris.
Slutlikviden ska vara oss tillhanda senast 30 dagar före avresan, såvida annan tidpunkt ej angivits på fakturan. Använd gärna de förtryckta inbetalningskorten. Vid betalning på annat sätt var noga med att ange fakturanummer. När betalning är oss tillhanda är ditt resebevis giltigt som biljett. Vi skickar ingen ytterligare bekräftelse utan kontaktar istället dem som är försenade med betalning. Vid anmodan skall resebeviset kunna visas upp för reseledare eller chaufför. Minst 20 resenärer krävs för att genomföra en resa. Vid endagarsresor, t.ex. Burg shopping och Ullared, bekräftas resan per telefon eller svarsmail vid bokningstillfället. Dessa resor betalas kontant på bussen.

Avbokningar och avbeställningsskydd
För att gardera sig mot dyra avbokningskostnader vid sjukdom kan man teckna avbeställningsskydd. Avbeställningsskyddet kostar 100: - per person för 2-3 dagarsresor och 200: - per person för resor på 4 dagar eller längre. Kostnaden för avbeställningsskyddet återbetalas ej vid avbeställning av resa. Om du behöver avbeställa din resa skall detta ske så snart anledning uppkommit och innan resan påbörjats. Avbokningar tas emot på kontoret i Röke eller på jourtelefonen 0733-47 77 00, då kontoret har stängt. Vid avbokning tas en avgift på 200: - per person ut oavsett anledning. (se punkt 3.1.1-3.1.4 i Allmänna resevillkor längst bak). Vid avbokningar måste akut sjukdom styrkas genom ett skriftligt läkarintyg. Läs mer om dessa särskilda villkor under allmänna resevillkor för paketresor. Avbokning av endagsresor t.ex. Burg shopping och Ullared, måste ske senast 2 arbetsdagar innan avresa. Bokas resan av mindre än 2 arbetsdagar innan debiteras en kostnad på hela resan pris.

Pass och försäkringar
På resor inom Norden gäller passfrihet för nordiska medborgare. Vid resor inom övriga Europa skall ett giltigt pass medtagas. På resor till länder utanför Europeiska unionen måste passet vara giltigt minst sex månader efter utresa. Här är passkontroller obligatoriska och det är även viktigt att passet är helt.
Vi säljer inga extra reseförsäkringar. En vanlig hemförsäkring ger ett bra grundskydd. Om ni vill teckna en tilläggsförsäkring för en resa rekommenderar vi att ni kontaktar ert försäkringsbolag. Sjukvårdsbesök utomlands underlättas mycket av medtagande av EU-kort, som kan beställas från Försäkringskassan

Önskemål
Ibland finns det särskilda önskemål inför en resa. Det kan exempelvis gälla bussplats intill bekanta, allergier eller handikapp. Medtag internationell sjukdoms-/allergibeskrivning, då vissa av våra svenska allergier och sjukdomar är okända i utlandet. Även eventuellt handikapp skall meddelas, så att vi kan hjälpa till vid val av resa, avråda från olämpliga resmål etc. Meddela alltid medtagande av eventuella hjälpmedel såsom rullator, rullstol, barnvagn eller liknande. På bekräftelsen framförda önskemål kan i vissa fall ej garanteras. Vi kan inte garantera att alla önskemål tillgodoses, eftersom hotellen även har andra gäster att ta hänsyn till, men vi kommer att göra vad vi kan för att de ska uppfyllas. Vi rekommenderar glutenintoleranta att för säkerhets skull ta med eget bröd.

Tider på resan
Alla tider i katalogen är lokala. Många av tiderna är cirkatider och påverkas av en rad faktorer. Ankomsttider till exempelvis städer eller hotell är ungefärliga och påverkas givetvis av trafik- och väderleksförhållanden. Det kan även förekomma ändringar för tider gällande färjor, utflykter och middagar. Observera även att öppettider för exempelvis butiker, restauranger och museer kan påverkas av länders nationella helgdagar.

Måltider på resan
På de flesta av våra resor bokas hotellen med halvpension. Övernattningen köps som ett paket och menyers sammansättning bestäms av hotellen. Många hotell serverar internationell mat för att den ska passa så många som möjligt av hotellets gäster. Vi rekommenderar dem, som vill pröva lokala maträtter, att göra detta under luncherna. Eftersom hotellen komponerar sina menyer oberoende av varandra kan tillfälligheter göra att liknande maträtt serveras vid fler än ett tillfälle under en och samma resa, men vi försöker i möjligaste mån att undvika detta.

Bagage
Maxvikt för bagage är 50 kilo per person om inget annat är specificerat. Detta inkluderar även allt som inhandlas under resan. Ni ansvarar själva för lämplig märkning av väskor och inköpta varor. Vi rekommenderar att det står namn och adress på väskor om bagage kommer på villovägar. Var god meddela kontoret om ni planerar att ta med exempelvis rullator, reserullstol eller barnvagn.
Om något bagage glöms kvar i bussen kontakta vårt kontor, tel. 0451- 40224. Ägodelar som glömts på hotell kan efterlysas genom att kontakta kontoret. I resväskorna får det inte finnas något som av försäkringsbolagen klassas som stöldbegärlig egendom, såsom smycken, kameror mm. Om en väska innehållande stöldbegärlig egendom skulle försvinna ersätts detta inte av försäkringsbolagen. Packa därför sådana saker i handbagaget och ha detta under uppsikt. Är ni osäkra på vad ert försäkringsbolag klassar som stöldbegärlig egendom råder vi er att ringa dem och höra efter. Röke Buss ersätter inte sådana saker vid eventuellt försvinnande.

Platserna i bussarna
På de flesta av våra flerdagarsresor gör vi en platsindelning, där ni får ert platsnummer vid påstigningen. Har ni särskilda önskemål på grund av till exempel åksjuka eller reser i sällskap försöker vi i största möjliga mån tillgodose det. Meddela oss vid bokningen och kontrollera att eventuella önskemål finns med på din bokningsbekräftelse.

Barn
Barn under 15 år får 40 % rabatt om barnet sover i extrasäng i samma rum som två fullt betalande vuxna. Om endast en vuxen åker med blir rabatten 15 % för första barnet och 40 % för det andra. Rabatterna gäller för våra flerdagarsresor. På vissa resor kan speciella barnpriser och andra rabatter förekomma. Dessa presenteras i samband med respektive resas prisinformation

Hotell
Våra hotell håller oftast god mellanklass eller bättre. Vid boende på övernattningshotell är det vanligt att hotellen ligger utanför eller i utkanten av övernattningsstaden. På så sätt kan vi hitta prisvärda övernattningar på hotell av affärshotellskaraktär. På julmarknadsresor ligger oftast våra hotell centralt med gångavstånd till julmarknaderna.

Hotellrum
Det förekommer skillnader mellan olika länders hotellstandard. Standarden i Östeuropa och Sydeuropa är ibland lägre jämfört med inom Norden. Naturligtvis är alla rum utrustade med WC och bad eller dusch. På vissa hotell kan det förekomma skillnader mellan rums storlek, utrustning och utsikt. Fördelningen av rummen görs ett par dagar i förväg av hotellen och hotellen ansvarar för rumsfördelning.

Enkelrumstillägg
Våra resepriser i katalogen avser pris per person i dubbelrum. Vid boende i enkelrum tillkommer enkelrumstillägg vilket ses som ett tillägg för att ensam få disponera ett rum, en kostnad som hotellen tar ut. Enkelrumstillägg tillkommer även när en tilltänkt rumskamrat avbokar kort tid före en avresa.

Våra garantier
Vi ställer även lagstadgad resegaranti till kammarkollegiet, tel.08-700 08 00 eller www.kammarkollegiet.se.

Synpunkter på resan
Många av våra resor besöker länder där kultur, levnadsvanor och matvanor skiljer sig från våra egna. Detta bör finnas i åtanke då ni väljer att semestra utanför Sveriges gränser. Anser ni att något är fel på resan måste detta framföras på plats till reseledningen. Det ger oss möjlighet att omedelbart åtgärda felet.

Utflykter
Observera att utflykterna ingår i de flesta av våra resor. Jämför gärna vad totalpriset blir hos andra arrangörer när man räknar in deras utflykter. I faktarutan anges de entréavgifter som ingår.

Anslutningsorter och påstigningsplatser
Påstigning på våra anslutningsorter är kostnadsfritt och ingår i resans pris. Våra anslutningsorter och påstigningsplatser kan ni läsa mer om på sidan 2 i katalogen. Tider för påstigning meddelas vid bokning och finns med på resebeviset, som skickas hem efter bokning. Tiderna som skickas ut på resebevisen kan komma att ändras.

Våra bussar och bussplacering
De bekvämligheter som finns i våra långfärdsbussar gör resan behaglig på alla sätt. Alla långfärdsbussar är utrustade med bl.a. toalett, fällbara säten, säkerhetsbälte, läslampor och DVD. Kaffekokare finns givetvis ombord samt kylskåp med kalla drycker. Alla bussar är dessutom utrustade med luftkonditionering och inte minst – en trevlig och säker chaufför!

Våra reseledare
På en del av våra resor medföljer reseledare, som gör allt för att alla skall trivas. Förutom att de har goda kunskaper är de kända för sitt trevliga och hjälpsamma sätt.

Minimiantal
Vi reserverar oss för inställd resa vid färre än 20 bokade resenärer. Meddelande om resans inställelse lämnas senast 14 dagar före avresa. Ställer arrangören in resan återbetalas 100 procent av den summan resenären betalt.

Förbehåll göres för tryckfel och ev. ändringar efter publicering.

Allmänna villkor för paketresor

De allmänna villkoren för paketresor skall klart och tydligt skiljas ut från arrangörens eventuella egna särskilda villkor.Parterna KO och BR är vidare överens om att i samband med information i marknadsföring av paketresa skall:Prisuppgifter vara kompletterade med uppgift om avgångsort och avresedag.

1. Avtalet

1.1 Arrangören ansvarar gentemot resenären för vad denne har rätt att fordra till följd av avtalet. Ansvaret gäller även för sådana prestationer som skall fullgöras av någon annan än arrangören. Om återförsäljaren är part i avtalet, ansvarar han mot resenären på samma sätt som arrangören.

1.2 Uppgifter i arrangörens kataloger och broschyrer är bindande för denne. En arrangör får dock ändra uppgifter i kataloger eller broschyrer innan avtal träffats. Detta får dock endast ske om ett uttryckligt förbehåll om det har gjorts i katalogen eller broschyren och om resenären tydligt informeras om ändringarna.

1.3 Arrangören skall hålla resenären underrättad om frågor av betydelse för resenären som sammanhänger med avtalet.

1.4 En anslutningsresa eller ett specialarrangemang ingår i avtalet endast om den sålts eller marknadsförts tillsammans med huvudarrangemanget för ett gemensamt pris, eller för skilda priser som är knutna till varandra.

1.5 Avtalet är bindande för parterna när arrangören skriftligen har bekräftat resenärens beställning och resenären inom avtalad tid betalt överenskommen anmälningsavgift enligt arrangörens anvisningar. Arrangören skall bekräfta resenärens beställning utan dröjsmål.

2. Betalning av priset för resan

2.1 Resenären skall betala resans pris senast vid den tidpunkt som framgår av avtalet.

2.2 Arrangören får inte kräva slutbetalning av resans pris tidigare än 40 dagar före avresan, om inte annat särskilt överenskommits.

2.3 Arrangören får i samband med bekräftelsen ta ut en första delbetalning (anmälningsavgift). Anmälningsavgiften skall vara skälig i förhållande till resans pris och omständigheterna i övrigt.

2.4 Om resenären inte betalar resans pris i enlighet med avtalet har arrangören rätt att häva avtalet och behålla anmälningsavgiften som skadestånd om inte detta är oskäligt.

3. Resenärens rätt till avbeställning av resan

3.1 Resenären har rätt att avbeställa resan enligt följande.
Vid fastställande av resans pris skall i resans pris inte inräknas vad resenären erlagt för avbeställningsskydd.
Avbeställningskostnaden är alltid lägst 200 kronor per resenär.

3.1.1 Vid avbeställning tidigare än 30 dagar före avresan skall resenären erlägga 5 % av resans pris.

3.1.2 Vid avbeställning senare än 30 dagar, men tidigare än 14 dagar före avresan skall resenären erlägga 15 % av resans pris.

3.1.3 Vid avbeställning senare än 14 dagar, men tidigare än 24 timmar före avresan skall resenären erlägga 50 % av resans pris.

3.1.4 Sker avbeställningen inom 24 timmar före avresan skall resenären betala hela resans pris.

3.1.5 För så kallade bilpaketresor (resa med egen bil, färjetransport och inkvartering i stuga eller lägenhet) gäller att resenären skall betala hela resans pris vid avbeställning senare än 30 dagar före avresan. Vid avbeställning dessförinnan gäller punkt 3.1.1.

3.2 Resenär som har träffat avtal om avbeställningsskydd har rätt att avbeställa resan, enligt följande. Vid fastställande av resans pris skall i resans pris inte inräknas vad resenären erlagt för avbeställningsskydd. Vid avbeställning enligt punkt 3.2 har resenären inte rätt att få tillbaka vad han betalat för avbeställningsskyddet.

3.2.1 Om resenären har avbeställningsskydd får resan i fall som anges i punkt 3.2.2 - 3.2.4 avbeställas utan annan kostnad än den expeditionsavgift som framgår av arrangörens katalog eller broschyr. Expeditionsavgiften får högst uppgå till 5 % av resans pris dock högst 200 kronor.

3.2.2 Avbeställning får ske om resenären eller dennes make/maka/sambo, resenärens eller dennes makes/makas eller sambos släkting i rakt upp- eller nedstigande led eller syskon eller person med vilken resenären gemensamt beställt resan före avresan men efter det att avtalet blivit bindande för resenären enligt punkt 1.5 drabbas av allvarlig sjukdom, försämrat sjukdomstillstånd eller olycksfall och denna händelse är av sådan art, att resenären inte rimligen kan genomföra resan.

3.2.3 Avbeställning får ske om annan händelse drabbar resenären efter det att avtalet blivit bindande enligt punkt 1.5 och om händelsen är av så ingripande karaktär för resenären att det inte är rimligt att kräva att resenären skall genomföra resan. Resenären skall inte ha kunnat råda över händelsen och vare sig känt till eller bort känna till denna då resan beställdes. Sådan ingripande händelse är t ex brand i den egna bostaden.

3.2.4 Avbeställning får ske om person med vilken resenären gemensamt beställt resan avbeställer sin resa med stöd av punkterna 3.2.2 eller 3.2.3 och det är oskäligt att resenären skall genomföra resan utan den andra personens sällskap.

3.2.5 Resenär som avtalat om gemensam inkvartering med annan resenär/andra resenärer som avbeställt resan med stöd av punkterna 3.2.2. - 3.2.4 skall erhålla inkvartering av samma standard som enligt avtalet på avtalat eller likvärdigt hotell/anläggning, i rum/lägenhet som är storleksmässigt anpassad till kvarstående antalet resenärer utan extra kostnad. Kan någon sådan inkvartering inte tillhandahållas skall inkvarteringen ske enligt avtalet utan någon ytterligare kostnad för resenären.

3.2.6 Resenären skall avbeställa resan så snart som möjligt efter det att avbeställningsanledning uppkommit. Grunden för avbeställningen skall på tillförlitligt sätt styrkas med läkar- och/eller släktskapsintyg.

3.3 Avbeställning skall ske på det sätt som anges i katalog, broschyr eller i färdhandlingarna.

3.4 Efter avbeställning skall belopp som resenären har tillgodo enligt ovan återbetalas utan dröjsmål, dock senast 14 dagar efter avbeställningen.

3.5 Vid avbokning återbetalas ej kostnaden för evenemangsbiljetter.

4. Resenärens rätt att överlåta avtalet

4.1 Resenären får överlåta avtalet till någon som uppfyller alla villkor för att få delta i resan. Ett sådant villkor kan t ex vara att transportföretag eller annan som arrangören har anlitat enligt gällande regler skall godta byte av resenär. Resenären måste i skälig tid före avresan underrätta arrangören eller återförsäljaren om överlåtelsen.

4.2 När avtalet har överlåtits är överlåtaren och förvärvaren solidariskt ansvariga gentemot arrangören eller återförsäljaren för vad som återstår att betala för resan och för extra kostnader, dock högst 200 kronor, som kan uppkomma på grund av överlåtelsen.

5. Arrangörens ändringar före avresan och inställande av resan

5.1 Arrangörens rätt att ändra avtalsvillkoren. Arrangören får ändra avtalsvillkoren till resenärens nackdel endast om det framgår tydligt av avtalet att detta får ske.

5.2 Resenärens rätt att frånträda avtalet.
Resenären får frånträda avtalet, om arrangören förklarar att han inte kommer att fullgöra vad han åtagit sig och avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för resenären. Resenären får också frånträda avtalet om avtalsvillkoren ändras väsentligt till hans nackdel.
Om arrangören avser att bryta avtalet eller om han vill ändra avtalsvillkoren, skall han underrätta resenären snarast och därvid lämna besked om dennes rätt att frånträda avtalet enligt första stycket.
Resenären skall inom skälig tid meddela arrangören eller återförsäljaren om han vill frånträda avtalet. Gör han inte det, förlorar han sin rätt att frånträda avtalet.

5.3 Resenärens rätt till ersättningsresa.
Frånträder resenären avtalet enligt punkt 5.2 har han rätt till en annan paketresa som är av likvärdig eller högre kvalitet, om arrangören eller återförsäljaren kan erbjuda detta. Om resenären godtar en sämre ersättningsresa har han rätt till ersättning för prisskillnaden.
Avstår resenären från sin rätt till ersättningsresa, eller kan en sådan resa inte erbjudas, skall han snarast få tillbaka vad han har betalat enligt avtalet. Ställer arrangören in resan återbetalas 100 procent av den summan resenären betalt.
Bestämmelserna i första och andra styckena gäller också om arrangören ställer in resan utan att resenären är skuld till det.

5.4 Resenärens rätt till skadestånd, arrangörens inställande av resan.
I sådana fall som avses i punkt 5.3 har resenären rätt till skadestånd från arrangören, om det är skäligt.
Rätt till skadestånd på grund av att arrangören ställt in resan föreligger inte om arrangören visar: Att färre personer än ett i avtalet angivet minimiantal anmält sig till resan och resenären senast 14 dagar före avresan skriftligen underrättats om att resan ställts in (vid resor med en varaktighet av högst 5 dagar gäller att resenären skall underrättas senast 10 dagar före avresan), ellerAtt resan inte kunnat genomföras på grund av ett hinder utanför arrangörens kontroll som denne inte skäligen kunde förväntas ha räknat med när avtalet ingicks och vars följder denna inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Beror det på någon som arrangören har anlitat att resan har ställts in, är arrangören fri från skadeståndskrav enligt första stycket 2 endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt den bestämmelsen. Detsamma gäller om orsaken är hänförlig till någon annan i ett tidigare led.

5.5 Ändring av priset
Inträffar kostnadsökningar för arrangören efter det att avtalet enligt 1.5 ovan blivit bindande för parterna, får arrangören höja priset för resan med ett belopp som motsvarar kostnadsökningarna om dessa beror på: Ändringar i transportkostnader, eller Ändringar i skatter, tullar eller avgifter avseende tjänster som ingår i resan, eller Ändringar i växelkurser som påverkar arrangörens kostnader för resan. Priset får höjas med ett belopp som motsvarar resenärens andel av den kostnadsökning som arrangören drabbas av för genomförandet av avtalet förutsatt att denna kostnadsökning är av sådant slag som anges i 1 -3 ovan i denna punkt. Om t ex en avgift enligt punkt 2 ovan ökar med 100 kronor för varje resenär får priset höjas med samma belopp. Om resenären så begär är researrangören skyldig att redovisa hur prishöjningen beräknats. Rätt till prishöjning enligt 1 och 3 ovan föreligger endast om kostnadsökning överstiger 60 kronor. Priset får inte höjas under de sista 20 dagarna före den avtalade avresedagen. Arrangören skall så snart som möjligt underrätta resenären om prisförändringarna.Resans pris skall sänkas om arrangörens kostnader tidigare än 20 dagar före den avtalade avresedagen, av samma skäl som ovan angivits, minskar. Vid kostnadsminskning enligt 1 och 3 ovan skall priset sänkas endast om kostnadsminskningen överstiger 60 kronor.

5.6 Arrangörens och resenärens rätt att frånträda avtalet vid ingripande händelser m.m. Såväl arrangören som resenären har rätt att frånträda avtalet, om det efter det att avtalet blivit bindande för parterna enligt punkt 1.5 på eller i närheten av resmålet eller utefter den planerade färdvägen inträffar katastrof, krigshandling, generalstrejk eller annan ingripande händelse, som väsentligt påverkar resans genomförande eller förhållandena på resmålet vid den tidpunkt då resan skall genomföras. För att utreda om händelsen är av sådan allvarlig karaktär som ovan angivits skall sakkunniga svenska eller internationella myndigheter rådfrågas.

6. Arrangörens ändringar efter avresan, fel och brister.

6.1 Uteblivna prestationer.
Om efter avresan en väsentlig del av de avtalade tjänsterna inte kan tillhandahållas, skall arrangören ordna lämpliga ersättningsarrangemang utan extra kostnad för resenären.Kan ersättningsarrangemang inte ordnas eller avvisar resenären på godtagbara grunder sådana arrangemang, skall arrangören, om det är skäligt, utan extra kostnad för resenären tillhandahålla likvärdig transport tillbaka till platsen för avresan eller till någon annan ort som resenären godkänner. Innebär en förändring i avtalet enligt första eller andra stycket en försämring för resenären, är han, om det är skäligt, berättigad till prisavdrag och skadestånd.

6.2 Andra fel och brister
Vid andra fel i de avtalade tjänsterna än sådana som anges i 6.1 har resenären rätt till prisavdrag och skadestånd, om felet inte beror på honom. Resenären har inte rätt till skadestånd, om arrangören visar att felet beror på ett hinder utanför arrangörens kontroll som denne inte skäligen kunde förväntas ha räknat med när avtalet ingicks och vars följder denne inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit. Om felet beror på någon som arrangören har anlitat, är arrangören fri från skadeståndsansvar enligt andra stycket om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt den bestämmelsen. Detsamma gäller om felet beror på någon annan i ett tidigare led. Vid fel som har sin grund i omständigheter som beskrivs i andra eller tredje stycket skall arrangören genast ge resenären den hjälp som behövs.

6.3 Skadeståndets omfattning.
Skadestånd enligt dessa villkor omfattar förutom ersättning för ren förmögenhetsskada, ersättning för personskada och sakskada. Skador som omfattas av bestämmelserna i sjölagen (1994:1009), luftfartslagen (1957:297), järnvägstrafiklagen (1985:192) eller lagen (1985:193) om internationell järnvägstrafik ersätts enligt nämnda lagar i deras lydelse då skadan inträffade i stället för enligt dessa villkor. Arrangören är dock alltid skyldig att ersätta resenären för vad denne har rätt att fordra enligt de nämnda lagarna.Det åligger resenären att i möjligaste mån begränsa skadan.

7. Reklamation och avhjälpande

7.1 Resenären får inte åberopa fel i vad han har rätt att fordra till följd av avtalet, om han inte inom skälig tid efter det att han märkt eller bort märka felet underrättar arrangören eller återförsäljaren om felet. Detta bör om möjligt ske på resmålet.

7.2 Utan hinder av

7.1 får resenären åberopa fel, om arrangören eller återförsäljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder.

7.3 Om resenären framför klagomål som inte är obefogade, skall arrangören eller dennes lokale representant genast vidta åtgärder för att finna en lämplig lösning.

8. Resenärens ansvar under resan

8.1 Arrangörens anvisningar m.m.
Resenären är skyldig att följa de anvisningar för resans genomförande som lämnas av reseledaren eller av annan person som arrangören anlitar. Resenären är skyldig att respektera de ordningsregler som gäller för resan och för transporter, hotell etc. och uppträda så att medresenärer eller andra inte störs. Om resenären på ett väsentligt sätt bryter mot detta, kan arrangören häva avtalet.

8.2 Resenärens ansvar för skada.
Resenären är ansvarig för skada som denne vållar arrangören genom försummelse, t ex genom att inte följa lämnade anvisningar eller föreskrifter. Det åligger resenären att ersätta skada som är lagligen grundad gentemot någon som arrangören anlitar för att medverka vid resans genomförande.

8.3 Pass, visum, hälsobestämmelser m.m.
Innan avtal sluts skall arrangören eller återförsäljaren på lämpligt sätt informera resenären om sådana hälsobestämmelser som blir tillämpliga under resan samt, i den mån det har betydelse för resenären, om vad som gäller i fråga om pass och visum för medborgare i stater inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.
Resenären är dock själv ansvarig för att iaktta nödvändiga formaliteter för resans genomförande, som t ex innehav av giltigt pass, visum, vaccinationer, försäkring.Resenären är själv ansvarig för alla kostnader som uppkommer på grund av brister i nämnda formaliteter, t ex hemtransport i följd av avsaknad av pass, om inte bristerna orsakats av felaktig information från arrangören eller återförsäljaren.

8.4 Avvikande från arrangemanget.
Resenär som efter det att resan påbörjats avviker från arrangemanget är skyldig att meddela detta till arrangören eller till dennes representant. Resenären skall senast 24 timmar före av arrangören uppgiven återresetid kontakta denne för kontroll av uppgifter om hemresan.

9. Tvistlösning
Parterna bör försöka lösa tvist som gäller tolkningen eller tillämpningen av avtalet genom förhandlingar. Om parterna inte kan enas, kan tvisten prövas av Allmänna reklamationsnämnden eller av allmän domstol.

Röke Buss AB




Blå och Röd Rand