Flensburg och vackra Helgoland

Tyskland
 Pris: :-     4 dagar

Det är ett säreget landskap som möter oss i norra Tyskland. Här finns det mäktiga gröna marsklandskapet, de pittoreska gårdarna med sina höga halmtak, samt kilometerlånga vita sandstränder och intressanta städer. Vi gör även en spännande utflykt till den märkliga lilla ön Helgoland som 70 km ut i Nordsjön reser sig majestätiskt med sina branta röda klippor ur havet. Resan avslutas med specialiteter från vår trevliga värdstad Flensburg.

Dag 1. Hemorten–Flensburg
Under morgongen stiger vi på bussen och börjar färden mot Öresundsbron och vidare genom Danmark. Dagens mål är hamnstaden Flensburg. Här ska vi bo i tre nätter på mycket fina Arcadia Hotel Flensburg. Under kvällen samlas vi för ett besök på Braasch Rum & Wein. Ett trevligt besök med shoppingmöjlighet och smakprov. Kvällen avslutas med middag på hotellet.

Dag 2. Flensburg–Helgoland
Efter en tidig frukost åker vi till den vackra, lilla, charmiga fiskebyn Busum där vi stiger ombord på färjan. Ombord finns, förutom ett härligt soldäck, bl.a. cafeteria och restaurang. Som en vacker silhuett börjar snart Helgolands röda klippor att resa sig ur havet. Helgoland är bara 1 700 meter lång och 600 meter bred och reser sig med branta klippor 70 meter över havet. Ön har haft en stormig historia och tillhört både Danmark, England och sedan år 1890 Tyskland. Ön är också så liten att man inte får ha biltrafik här. Vi vandrar runt och får se det rika fågellivet och njuter av de vackra klippformationerna. Härefter lockar det säkert med lite billig shopping, eftersom Helgoland inte är med i EU är det därför ett tullfritt område. Fyllda av alla intryck återvänder vi på eftermiddagen till fastlandet och Busum för vidare färd till vårt hotell i Flensburg för middag.

Dag 3. Flensburg–Nordfriesland
Efter frukost åker vi söderut till Friedrichstadt. Staden grundades på 1600-talet av Friedrich III och holländska religionsutövare. Detta har förstås satt sin prägel på stadssiluetten som stoltserar med både en Remonstrantkyrka och många vackra gavelhus. Vi får inte heller glömma de många kanalerna som förhöjer stadens charm ytterligare. Turen fortsätter sedan via Tönnings oändliga vallar ut på halvön Eidersted där vi besöker världens största sandlåda som den breda stranden i St Peter Ording brukar kallas. Vi följer kusten norrut längs marsklandets säregna landskap, skapat av människan och tidvattnet. Här ser vi gårdarna med den typiska höga takkonstruktionen som var en bra tillflyktsort vid översvämningar. Vi avslutar dagen med att avnjuta en middag på Hansens Brauerei i Flensburg.

Dag 4. Flensburg–Hemorten
När vi har ätit frukost påbörjar hemresan. Vi börjar med att åka ut till det praktfulla Glücksburg strax utanför Flensburg där både tyska hertigar och danska kungar regerat. Nästa stopp blir sedan på Nielsens Discount, för att shoppa lite till fina priser. Vi åker sedan vidare över gränsen in i Danmark. Färden fortsätter sedan över de danska öarna med stopp för fika och lunch. Under kvällen når vi Öresundsbron och strax därefter Sverige. Med många fina minnens skiljs vi åt för denna gång.

Ramada Hotel Flensburg

Detta 3-stjärniga Superior-hotell ligger direkt i Flensburgs hamn, bara 100 meter från stadens främsta shoppingkvarter. Här erbjuds moderna rum samt rätter från regionen Schleswig-Holstein.

På Ramada Flensburg finns ljusa rum med fönster från golv till tak samt kabel-TV. WiFi är gratis för alla, och de moderna badrummen har hårtork.

Restaurangen erbjuder regionala och internationella rätter. I hotellets bar kan du beställa tyskt öl och utsökta viner samt beundra utsikten över hamnen.